Food | 22/10/2021
El consum de menjar a domicili o per emportar es consolida després de l’impressionant creixement durant el 2020 a causa de la pandèmia de la Covid-19. El primer semestre de 2021, el final de les restriccions en el consum fora de casa no s’ha traduït en la reducció de facturació d’aquest canal de vendes, sinó en la consolidació del fenomen. A més, durant els últims mesos s’han produït una sèrie d’avenços en la legislació laboral dels riders que estableixen un marc normatiu més sòlid i consistent per al desenvolupament d’aquesta activitat.
Els indicadors previs a 2020 ja feien presagiar un increment sostingut en el consum de delivery i take away. De fet, ja en 2018, l’empresa d’estudis de sectors DBK havia analitzat aquest mercat a Espanya i havia detectat un creixement del 26 per cent respecte a l’any anterior.
Pel que fa al primer semestre de l’any 2021, les vendes de menjar a domicili han crescut un 68 per cent en comparació amb el mateix període de 2019. Aquesta dada suposa que el 36 per cent del gest realitzat pels consumidors durant el primer semestre de l’any en el sector de foodservice -que abasta la restauració comercial i altres canals com el vending, les botigues de conveniència o les cantines d’empresa- es va destinar a ocasions de consum fora de l’establiment (delivery i take away), és a dir, 15 punts més que en el primer semestre de 2019.
Aquestes dades ens donen la perspectiva de la importància d’implantar el menjar fora del local per a un negoci de restauració com a canal de vendes principal o complementari.
Quan iniciem el camí del servei a domicili hem de tenir en compte una primera qüestió que sembla bàsica, però que convé recordar: fer servei a domicili no és posar un producte en un tupper i donar-se’l a un noi en moto. Tota l’operativa es transforma, igual que el màrqueting i la mateixa oferta gastronòmica. Tot ha de seguir un camí diferent del de l’hostaleria tradicional.
1. Crea el teu concepte
És molt important tenir en compte que el concepte de teu delivery i take away pot ser considerablement diferent del que ofereixes en el teu local. El millor d’aquest canal de vendes és que és diferent del tradicional i et regala la possibilitat de generar noves vendes i també arribar a nous clients. En hostaleria es parla molt del famós storytelling, és a dir, la història que té el teu restaurant. Pots aprofitar aquest capital per crear una nova història que atregui els clients.
2. Analitza els costos
La clau del delivery són els costos. Els marges en aquest canal de venda s’ajusten molt, així que probablement necessitaràs un volum de vendes raonable per aconseguir l’anhelada rendibilitat. Tingues en compte els extres que necessitaràs en cuina (si és que són necessaris), el cost del packaging, les eines digitals, la logística del repartiment, les comissions que apliquen els agregadors (si els vas a utilitzar) i, per últim, el cost del màrqueting. Els agregadors et donen l’opció de promocionar-te dins de les seves plataformes, però també pots fer-ho pel teu compte en xarxes socials, bustiada, etc. Sospesa els costos en una i una altra opció. Recorda que a L’Hospitalet tens l’oportunitat de promocionar el teu negoci a través del llistat actualitzat de restaurants que ofereixen delivery del web de turisme del municipi. No oblidis que el servei a domicili és el canal de venda en què el “veí” és el teu principal client.
3. Eligeix els millors proveïdors
Bàsicament hi ha dues opcions de fer delivery: amb una plataforma pròpia de comandes i mitjançant agregadors. També pots combinar les dues. Per comptar amb la teva plataforma pròpia, l'opció més habitual són les companyies que creen aquesta eina per a tu (una marca blanca) i que estan especialitzades en aquest producte. Cada dia hi ha més companyies que es dediquen a això, l'oferta és àmplia. Lògicament el cost d'aquest servei és menor que si treballes a través d'agregadors, que es porten una comissió extra per cada venda.
Pots atreure als teus propis clients? És una bona opció comptar amb el teu propi sistema de comandes. Necessites l'ajuda dels agregadors i el seu tràfic de comensals? Pensa llavors l'opció de treballar amb aquests agregadors. Consulta i negocia els seus preus.
Recorda que si inicialment no treballes amb un agregador, però estàs obtenint bons resultats, és possible que et facin una proposta més econòmica. La negociació és molt important.
4. Adapta la teva carta
Tornem a l'inici. No és el mateix cuinar per menjar en el teu local que cuinar per a traslladar-lo en una caixa i que arribi en bon estat a client. Per començar, mira quins plats dels de la vostra carta són els que més èxit tenen i millor rendibilitat t'ofereixen. Després, tingues en compte que aquests plats cal traslladar-los. Fes la prova per veure quins són aquells que millor conserven els seus atributs després de 15-30 minuts i un viatge i queda't amb un nombre raonable d'ells. Adapta aquells plats que siguin susceptibles de funcionar per delivery o take away i que necessitin algun petit canvi.
Aquesta fase és molt important perquè de la qualitat del producte quan arriba a casa del client dependrà la seva satisfacció.
5. Tingues cura dels detalls
Quan la comanda arriba a casa del client, o quan ho recull en el local, és important que està bé empaquetat, que sigui vistós, que la teva marca estigui ben visible i que convidi a tornar a demanar. Per consciència, però també perquè la normativa serà cada vegada més restrictiva, és convenient utilitzar packaging que no inclogui cap peça de plàstic. Cada dia hi ha més opcions de materials que suporten bé els aliments líquids i que no són plàstics. Òbviament, això també ho hauràs de tenir en compte a l'apartat de costos, ja que la sostenibilitat té un preu que haurà de repercutir en el preu final del producte.
En tot cas, aprofita els paquets per promocionar nous productes, descomptes, fidelització i potencia la teva imatge de marca.
6. Segueix les tendències i innovacions
En el punt tres ens hem centrat en com gestionar el delivery des de la perspectiva de les grans plataformes. No obstant això, hi ha moltes altres eines innovadores que venen a solucionar problemes com la integració de plataformes de delivery que ajuden a ser més eficients en la gestió d'aquest canal de vendes. També s'estan produint grans canvis en l'entorn del màrqueting i en les xarxes socials davant les limitacions derivades de l'ús de les dades de navegació dels usuaris.
En el nostre BUTLLETÍ, t'oferim la millor informació de la ciutat per estar al dia: gastronomia, concerts, exposicions, festivals, fires i congressos, esports...
Tot això, al teu e-mail!