Gastronomia | 02/11/2022
La gastronomia és un dels principals recursos turístics de L’Hospitalet de Llobregat.
La gastronomia és un dels principals recursos turístics de L’Hospitalet de Llobregat. La manera com treballen la gastronomia els negocis de restauració i hostaleria de la ciutat, l'ha convertit en un pol d'atracció turística. Els més de 1.200 restaurants i bars de la ciutat ofereixen una gastronomia diversa. Producte local, cuina extremenya, gallega, andalusa, peruana, mexicana, etc. són un testimoniatge viu d'una ciutat que assaboreix varietats gastronòmiques de tot Espanya i del món sencer. L'atracció que genera la gastronomia en el turisme és un patrimoni de moltes destinacions, cada dia té més importància i s'està estudiant amb més deteniment.
Informes com el III Estudi de la Demanda de Turisme Gastronòmic, que encara que conté dades del 2019, ja és molt revelador, desvetlla la influència de la gastronomia en el turisme. Segons l'informe, per al 67,3% dels enquestats, la gastronomia influeix força en l'elecció de la destinació i per al 22,6% influeix molt i condiciona la destinació triada. A més, de l'informe es va extreure que el 82% dels enquestats havia fet algun viatge o escapada específicament per gaudir de la gastronomia.
A més, sabem per aquest mateix informe que la disposició a la despesa per viatger puja als 12,07 euros per esmorzar, 21,55 euros pel menú del dia i gairebé els 40 euros pel dinar a la carta.
Un altre exemple del potencial que té el turisme gastronòmic el trobem a l'informe que va presentar al juny el Cercle Fortuny, del qual formen part les principals marques de luxe. Es tracta d'un informe d'àmbit europeu on es va destacar, entre altres qüestions que Espanya era una gran potència en aquest segment turístic i, específicament, és el màxim exponent del valor que la gastronomia té per al turisme ja que està molt per sobre de la mitjana europea a la despesa en aquesta àrea, mentre es troba molt per sota en altres aspectes com la Cultura o l'Oci. És a dir, de facto, la gastronomia ja és un dels principals atractius turístics.
Recomanacions per atraure turistes gastronòmics
El turístic gastronòmic té els seus propis referents. Hi ha algunes guies que funcionen a nivell internacional com Michelin i Repsol. És clar que entrar en aquestes guies no depèn directament del restaurant, per la qual cosa no hi incidirem. Tot i això, qualsevol oportunitat d'aparèixer en aquestes guies, en les seves diferents versions, per descomptat s'ha de prendre en consideració.
On també solen consultar els turistes és a plataformes digitals. Per exemple, sobretot si són estrangers, TripAdvisor sol ser la plataforma més utilitzada. Convé per tant prestar-li atenció i la dedicació necessària, si cal en diversos idiomes per facilitar-ne la lectura. Els consumidors espanyols generalment solen utilitzar més xarxes com ara Instagram o Google, especialment Google Maps. El gran avantatge de Google és que es poden configurar campanyes de pagament per clic, a un segment específic de turistes. En aquest cas, podem adreçar una campanya de màrqueting a persones que tenen el mòbil configurat en un idioma concret (per exemple, alemany) i que estan de visita a L’Hospitalet. D'aquesta manera serà possible llançar un missatge molt específic i atreure aquesta clientela.
Per descomptat, molts turistes visiten les guies de restaurants locals per conèixer l'oferta gastronòmica. L’Hospitalet de Llobregat compta amb un web i un cercador que ofereix tota la informació necessària al visitant sobre la variada oferta gastronòmica i culinària de la ciutat. Aquí també cal ser-hi present.
Importància de la formació al servei
El turisme gastronòmic ha esdevingut un dels grans atractius turístics i la seva importància és creixent. El xef i creador del Restaurant Mugaritz, Andoni Luis Aduriz, xef amb dues estrelles Michelin, ha explicat diverses vegades que per ser una eina d'atracció turística, l'hostaleria i la restauració ha d'estar preparada. Els treballadors i les treballadores del sector han de tenir la formació suficient i necessària per donar un servei adequat i l'objectiu ha de ser l'excel·lència. “A Mugaritz sabem que si volem atendre reis, hem de ser prínceps. No pots vendre luxe sense saber què és el luxe. Has de viure el luxe i entendre'l per poder donar aquest servei. Dins les nostres possibilitats, intentem que l'equip de Mugaritz vagi a bons hotels a bons restaurants i que viatge. L'experiència és allò que l'ésser humà entenc millor”, ha afirmat. Més enllà del que pugui fer Mugaritz per formar els seus empleats, és important tenir en compte que l’equip ha d’estar a l’alçada de les expectatives dels clients. I això només s'aconsegueix gràcies a la formació. En aquest sentit, L’Hospitalet compta amb un Centre de Formació on està formant els futurs professionals d’hostaleria en diferents matèries: bàrmans, auxiliars d’hostaleria, cuiners, etc. Es poden trobar a la guia de cursos de l'Ajuntament.
En el nostre BUTLLETÍ, t'oferim la millor informació de la ciutat per estar al dia: gastronomia, concerts, exposicions, festivals, fires i congressos, esports...
Tot això, al teu e-mail!