Autor: Gabriel Cazado. Mitjans de Comunicació de L’Hospitalet

Actualitat

Gastronomia | 03/12/2021

Com millorar l'impacte social del teu restaurant?

Cada dia són més les companyies que gestionen els seus negocis tenint en compte l'impacte social que arrosseguen darrere seu. És impensable intentar gestionar un negoci de restauració sense tenir en compte el context social en què s'enquadra i els efectes que el seu desenvolupament tenen sobre l'entorn.

Algunes grans empreses del sector turístic i restauració compten amb les seves estratègies de Responsabilitat Social Corporativa, que és la forma com anomenen la sèrie d'accions amb les quals tracten d’aportar alguna cosa positiva a la societat, més enllà de la seva tasca com a negoci. Però tampoc no cal comptar amb un departament de RSC per generar un impacte positiu en l'àmbit local. Sense importar la mida de l'empresa, qualsevol pot dur a terme accions de caràcter social, econòmic o mediambiental per desenvolupar una gestió responsable. Aquest interès social s'ha de traslladar, en la mesura que sigui possible també als proveïdors com a part fonamental de la cadena de valor. De fet, es tracta d'exigir els mateixos criteris perquè, al cap i a la fi, es persegueixen els mateixos objectius.

Els pilars d'una gestió responsable del negoci -no parlarem més de RSC perquè es pot entendre com una àrea independent- són els següents i tots estan interconnectats:

  • Recursos (Product): Quin és l'origen del producte que es ven al nostre local? L'objectiu és que sigui extret de manera responsable i sostenible. En aquest epígraf és on se sol esmentar el producte de proximitat o quilòmetre zero, és a dir, el que dona la mateixa terra. A més, és important tenir en compte el producte de temporada i seguir els temps que marquen les estacions. També s'hi inclourien els productes ecològics i saludables.
  • Medi ambient (Planet): En aquest cas es tracta d’analitzar de quina manera l’activitat del restaurant o local hostaler pot minimitzar el seu impacte sobre el medi ambient. En aquest punt parlem de l'eficiència energètica, la gestió de residus, la reducció del malbaratament alimentari, gestió de l'aigua, envasos, ús de plàstics o tot allò relacionat amb el transport i la logística.
  • Societat (People): L'aspecte que mai no s'ha d'oblidar i que s’ha de tenir en compte en qualsevol acció responsable és el de les persones. Aquí hi intervé la RSC entesa com a accions que millorin la vida de les persones, però també la gestió amigable dels mateixos treballadors del negoci: el seu benestar, salaris dignes, salut, etc. A més, en aquest epígraf inclouríem també la formació i la comunicació.

Claus d´una política d´impacte social

Qualsevol local de restauració per petit que sigui i per complicat i aliè que sembli, pot establir les bases per a una gestió amb un impacte social positiu. L’objectiu inicialment ha de ser analitzar tots els punts de gestió del restaurant des de la perspectiva de l’impacte social que causen. Així es descobreix com fer-ne millores. La segona clau seria reutilitzar i reciclar els productes que permetin fer-ho i buscar sempre els productes adequats. Això ens generarà un estalvi extra. A més, la decisió de comptar amb uns proveïdors i no amb uns altres també pot respondre a una visió de l'impacte. Dona suport als qui tinguis a prop.

Sembla una obvietat, però no hi ha impacte positiu a cap empresa que no ofereixi unes condicions justes als seus empleats. Ara que el debat sobre recursos humans està tan estès per la manca de personal i la formació, es posa de manifest novament que els treballadors de la companyia han de ser els primers a conèixer i reconèixer una gestió responsable socialment. A més, la realitat és que uns equips amb salaris i condicions justes, uns estàndards ètics alts i el suport als proveïdors locals també serà part de la satisfacció dels clients. Per rematar-ho, la gestió d'un negoci amb compromís social genera també una credibilitat més gran.

Accions concretes de gestió responsable del negoci

Però, com es traslladen tots aquests coneixements teòrics a la gestió del dia a dia del negoci? Quines accions concretes es poden desenvolupar?

No es coneixen dades precises sobre les companyies que estan desenvolupant estratègies de RSC, però els premis dels col·lectius empresarials sí que ens donen alguna idea de les accions que estan fent les companyies amb més iniciativa.

Política de compres: La política de compres d'alguns grups de restauració i hotelers prioritza les compres locals i ofereix productes típics de la zona. En alguns casos s'arriben a donar percentatges de proveïdors locals superiors al 60%. És obvi que amb aquesta política es crea un benefici per a la pròpia comunitat, que acabarà revertint, novament, sobre el negoci. Des de l'Ajuntament de L’Hospitalet promocionen tant en els mercats de la localitat com a la ruta de tapes la distribució i adquisició de productes de proximitat.

Política de contractació: Una de les accions més habituals a l'hostaleria és oferir ocupació per a joves en risc d'exclusió, però també per a persones grans, moltes vegades desplaçades del mercat laboral. En concret, l'Ajuntament de L'Hospitalet, a l'àrea d'Ocupació, compta amb una borsa de treball composta per nois i noies formades dins del Programa de Formació i Inserció i surten dels cursos amb formació en l’àmbit de la cuina, càtering i serveis de restauració. Consulta l'àrea de Dinamització Local si vols informar-te dels programes.

Benestar dels treballadors: Com hem comentat anteriorment, qualsevol iniciativa encaminada a millorar el benestar dels treballadors és, sens dubte, una bona idea per millorar la responsabilitat social de la nostra companyia. Alguns grups hostalers i hotelers treballen en el manteniment d'un fons social que s'ocupa d'ajudar treballadors que puguin passar un moment de salut o econòmic delicat.

Acords amb associacions locals: A més dels organismes públics amb què es pot col·laborar, a nivell local també hi ha nombroses organitzacions sense ànim de lucre que intenten ajudar persones en risc d'exclusió o conscienciar sobre les qüestions mediambientals que afecten la societat.

Gestió mediambiental: Ja ho esmentem en un altre article anterior, encara que estiguin arribant noves normatives que obliguen l'hostaleria a tenir més consciència mediambiental, hi ha una gran quantitat d'opcions “no obligatòries” per continuar aprofundint en aquesta línia: reducció del malbaratament alimentari a mitjançant accions formatives i conscienciació de l'equip, crear una alternativa vegana dins del nostre menú, minimitzar l'ús de plàstics d'un sol ús i mono dosi dins del local, packaging sostenible per al delivery, etc. La campanya “Emporta't a casa la cuina de L'Hospitalet”, llançada el 2020, va promoure la implantació del delivery i take away amb bosses de paper reciclat i el lema imprès a les bosses, que encara es poden utilitzar.

En definitiva, a l'hostaleria, com en qualsevol negoci, les accions dirigides a establir un impacte social positiu han d'estar integrades dins de la pròpia gestió i s'han de tenir en compte en qualsevol decisió important dins del restaurant.

Pots seguir buscant:

Cercador de notícies
Cercador de notícies

Vols saber tot el que passa a L'Hospitalet?

En el nostre BUTLLETÍ, t'oferim la millor informació de la ciutat per estar al dia: gastronomia, concerts, exposicions, festivals, fires i congressos, esports...
Tot això, al teu e-mail!