Autor: Gabriel Cazado. Mitjans de Comunicació de L’Hospitalet

Actualitat

Gastronomia | 16/11/2021

Claus per millorar el disseny de la carta del teu restaurant

El disseny de la carta és una de les eines de venda més potents que tens a l'abast del teu restaurant. I, encara que li has de dedicar part del teu temps a reflexionar i provar la millor opció, és gratis. Cap dels elements que apareix a la carta ha de ser casual: la ubicació, l'ordre, la mida, etc. Tota disposició és, precisament, una elecció. En aquest article tractem d’ajudar en la millora del disseny de cartes de restaurants amb algunes claus que funcionen sempre i d’altres que dependran del model de negoci de cadascú. És important recordar per fer correctament la carta del restaurant és bàsic que defineixis molt clarament el teu concepte, l'oferta gastronòmica i a qui va dirigit el teu local. No oblidis que el web de Turisme de l'Hospitalet compta amb un cercador gràcies al qual els clients poden filtrar les preferències gastronòmiques. Allà també et podran trobar els comensals.

El primer que cal puntualitzar és que quan parlem de disseny de cartes no ens referim només al disseny gràfic de la mateixa, sinó a totes les decisions que comporta disposar tots els elements en una mateixa eina, ja sigui en la seva versió analògica, en paper, o purament digital.

Eva Ballarín, experta en tendències, diu que la carta és una de les coses que més recordaran els teus clients. A través seu recordaran el teu negoci, però per això ha de ser atractiva i complir les seves expectatives. Depenent de com sigui la teva carta, el client sentirà que és al restaurant on vol estar o s'ha “equivocat”, és un bon lloc per fer-lo sentir còmode. Per això, és important que la carta es compongui dels plats que esperen els teus clients, els que han aconseguit més èxit. En aquest sentit, se sol recomanar deixar de banda els gustos propis i lliurar-se exclusivament al que pensi el consumidor.

A més, com a primeres recomanacions, recorda que, encara que no parlem només d'una qüestió de disseny gràfic, és important que aquest sigui atractiu en la teva carta. Per això, no intentis fer amb un Word o un Power Point allò que altres professionals fan després d'anys de maneig d'eines d'edició: busca professionals del disseny gràfic.

Què ha de tenir obligatòriament una carta?

La resposta original a aquesta pregunta seria força senzilla: a la carta ha d'aparèixer essencialment l'oferta gastronòmica i els seus formats (imaginem, ració o mitja ració) i els preus de venda al públic corresponents. Això últim sempre amb l'IVA inclòs. No caldria recordar-ho, però mai no està de més.

Tot i això, des de fa algun temps, i derivat de l'augment d'al·lèrgies i intoleràncies a la població, s'ha obligat els restaurants no a incloure a la carta els al·lèrgens de cada plat però si a tenir informació per escrit en el cas que qualsevol persona ho sol·liciti. En aquest punt, com gairebé tot, facilitar la vida al client sol donar bons resultats de fidelització. Si a la carta almenys apareixen algunes dades sobre al·lèrgens dels plats, serà de gran ajuda. Per exemple, assenyalar si inclou fruits secs o, fins i tot, si algun dels plats està 100% lliure de gluten, serà una informació de gran interès per a celíacs, que moltes vegades pateixen per trobar restaurants on anar.

Un altre dels elements que podem destacar a la nostra carta és si el plat és apte per a vegans. Al voltant d'aquest tema se solen produir alguns debats per veure de quina manera integrar-los a la carta perquè siguin atractius per a tota mena de clients i no excloents.

Com integrar els productes vegetarians?

L'objectiu de la carta és que atregui el client des del punt de vista de la comunicació. La qüestió és que en general, els catàlegs de productes vegetarians, fa uns anys no eren gens desitjables. Això ha canviat de manera important, encara que la fama s’ha mantingut. Per tant, expertes en gastronomia vegana com Lola Hernández o Isabel Coderch asseguren que és preferible no etiquetar un menú com a vegà. Segons els professionals del sector, el que cal identificar clarament a la carta són els ingredients que té cada plat. No es tracta que els plats vegans estiguin al final de la carta com si estiguessin aïllats i fossin excloents.

Un dels reptes més grans en qualsevol restaurant és com anomenar els plats que siguin per consumidors veggies i que no siguin excloents. “La dificultat és el nom. El client necessita una referència, saber què és el que demanarà i que ho rebi amb nom que no sigui excloent, que arribi a la majoria dels consumidors”, afirma Lola Hernández.

Quantes cartes he de tenir?

La resposta no és definitiva. Depèn molt del local i de la quantitat de plats que ofereixis, però se sol apostar per les cartes separades.

Per exemple, si ofereixes un servei diferent a taula i a barra, seria bo tenir dues cartes separades ja que facilita molt la tasca d'escollir el client i reforça la publicitat interior que tinguis a la zona amb pissarres, vinils, cartells, etc. Comptar amb una petita carta de tapes a la barra, t'ajuda a promocionar la teva oferta de tapes calentes, les que prepares de seguida i no tens a la vista. Però això és només un exemple.

Hi ha altres possibilitats: si tenim menú del dia, un costum que ha anat perdent força durant els darrers anys, i posem un full només amb el menú del dia perdem l'oportunitat que el nostre client conegui la resta de la carta o que en veure algun altre plat dels suggerits se li obri la gana i vulgui demanar alguna cosa fora del menú. Però tot dependrà del que vulguem vendre a cada servei.

En el cas de la carta de vins, també depèn de diversos factors per incloure-la amb els plats o posar-la separada. Bàsicament, si és molt extensa, potser el millor és que sigui independent. Si no, i podem comptar tota la nostra oferta de líquids en una pàgina de la carta, és més possible que augmenti les teves vendes si va unificat.

La realitat és que molts clients no passen de la carta de plats a la de vins no perquè no els vingui de gust un vi, sinó perquè moltes vegades se senten aclaparats, amb prou feines coneixen els tipus de raïm, denominacions d'origen, etc. i prefereixen demanar una mica més senzill: refresc, aigua cervesa. En aquest cas, encara que tinguem una extensa carta de vins, sempre podem posar a la carta de plats algun suggeriment i emplaçar els més foodies a la carta de vins completa o preguntar a l'equip de sala.

Una cosa semblant passa amb la carta de postres. Si és molt extensa, pot ser independent, però t'interessa que el client pugui veure les postres al costat de la resta de plats? Tingues en compte que les postres és l'últim que mengem i també pot ser un dels productes més rendibles de la teva carta. Creus que és adequat que el client només ho vegi una vegada un cop ja ha acabat amb els entrants i plats principals o prefereixes que des del principi els tingui al cap?

Probablement no hi ha cap resposta. Tornem al principi, segurament preparar bé una carta exigeixi més temps que simplement fer un llistat de productes

Pots seguir buscant:

Cercador de notícies
Cercador de notícies

Vols saber tot el que passa a L'Hospitalet?

En el nostre BUTLLETÍ, t'oferim la millor informació de la ciutat per estar al dia: gastronomia, concerts, exposicions, festivals, fires i congressos, esports...
Tot això, al teu e-mail!