Autor: Gabriel Cazado. Mitjans de Comunicació de L’Hospitalet

Actualitat

Gastronomia | 10/12/2021

Els quatre pilars per millorar els Recursos Humans a l'hostaleria

La manca de personal per treballar a l’hostaleria ha centrat part del debat al sector durant els últims mesos. Amb l'arribada de la vacunació massiva i un estiu en què les vendes s'han recuperat considerablement per a bars, restaurants, cafeteries i la indústria turística en general, s'ha posat en relleu un problema que no és nou, però que ara sí que fa perillar la sostenibilitat de nombrosos negocis. I és que part del personal que abans de la pandèmia treballava a l’hostaleria ha deixat aquest sector i ha marxat a treballar al sector de la logística, en supermercats, etc. on gaudeixen de millors condicions econòmiques i horaris més estables.

Igual que comptar amb proveïdors fiables per al producte, amb una maquinària eficient o un màrqueting que atregui els clients és fonamental per als bons resultats d’un negoci hostaler, els recursos humans representen la peça clau per assegurar la satisfacció del client a través de l'atenció a sala i de la qualitat del producte a cuina, ja que seran els garants que es mantinguin els estàndards de qualitat i atenció.

Els convenis col·lectius estableixen les condicions mínimes amb què han de treballar els professionals d'hostaleria: salaris, dies lliures, vacances, etc. Però més enllà d'això, hi ha altres factors amb què aconseguir el benestar dels equips i que això es tradueixi en una satisfacció més gran dels clients.

Benvinguda

L'hostaleria és un dels sectors amb més rotació. Per aquest motiu, no és habitual que se li doni la importància que mereix la benvinguda de les persones que treballaran al local.
Fer una bona rebuda als nous empleats genera confiança i pot donar un primer impuls per motivar-los a integrar-se a l'equip i a col·laborar.

A més, la benvinguda del nou treballador a la companyia ha d'anar acompanyada del lliurament del seu uniforme, si fos el cas, els materials que pogués necessitar per al desenvolupament de la feina i també d'un manual de benvinguda. Encara que sembli una mica poc atractiu, el manual de benvinguda és una eina per aclarir la forma de treball a cada local i que no s'adquireixi aquest coneixement només amb el pas dels dies.

El manual de benvinguda ha de contenir la informació necessària que aclareixi la nostra manera d'entendre el servei, com ha de ser l'atenció telefònica, si cal; quin ha de ser el tractament de les queixes i reclamacions dels clients; quins estàndards interns (vestimenta, comportament i procediment disciplinari) són els que s'exigeixen; quina és la política de Recursos Humans (RRHH) que apliquem; les directrius de seguretat al lloc de treball, prevenció d'incendis, eficiència energètica i el compromís amb el medi ambient.

Gestió dels torns

Els torns de treball són probablement un dels majors generadors de conflictes, greuges i desgreuges entre treballadors. Actualment, ja existeixen eines tecnològiques que ajuden a fer els torns de manera automàtica i de la manera més justa possible. Un simple document d’Excel pot servir per organitzar els torns de manera anticipada i que tots els empleats puguin planificar el dia a dia amb temps. Un dels principals avantatges dels grans operadors de restauració és que en molts s'organitzen els torns amb un mes o més d'antelació, fet que suposa un avantatge considerable respecte dels que ho fan setmana a setmana.

En tot cas, per elaborar horaris i torns, és bàsic mantenir una comunicació fluida amb tots els membres de l'equip. És bàsic conèixer les seves limitacions de temps, possibles situacions personals o qualsevol altra necessitat.

Incentius

Hi havia prou dades per alarmar-se: segons l'Institut Nacional d'Estadística (INE) els empleats del sector de la restauració estan dins dels més insatisfets del mercat laboral a Espanya. Avui s'ha vist que aquesta insatisfacció s'ha plasmat a les dificultats per trobar empleats.

Segons el consultor Baldomero Gas, un 42% del personal de restaurants han canviat de feina en els darrers dos anys. Per això l'alta rotació representa una despesa considerable per al negoci, que és molt difícil de recuperar.

L'expert explica que una bona política d'incentius pot animar els equips a vendre més a través de vendes complementàries i vendes creuades; incentivar la venda d'un determinat producte; augmentar la qualitat de servei que presta; ampliar el coneixement del producte per vendre'l millor.

Les polítiques d'incentius per a empleats no sempre tenen a veure amb el fet monetari. Proporcionar-los un torn millor, dies lliures, vals per comprar, etc. pot ser una bona manera de motivar. Per descomptat, un incentiu monetari serà molt ben apreciat per la companyia. L'important és vincular el premi a aconseguir un objectiu concret, un objectiu que hauràs d'establir clarament i comprometre't a premiar quan s'assoleixi.

Formació

Alguns hostalers pensen que si formen els seus empleats, se n'aniran. Però la veritat és que si no es formen, el millor serà que marxin. Una de les principals problemàtiques actualment és que no hi ha professionals formats. Per què? Molta gent passa per l'hostaleria, o això vol, temporalment. Encara que el seu objectiu no sigui quedar-se gaire temps treballant darrere una barra, una sala o una cuina, formar-los tindrà conseqüències molt positives per a tota la indústria. A més, la formació també és una fórmula perfecta per reduir la rotació, que l'empleat entengui que pot aprendre i créixer dins d'una mateixa companyia, passar d'ajudant de cuina a cuiner, per exemple.

Recordàvem a l'últim article que a L'Hospitalet, una localitat amb uns 1.500 locals de restauració, hi ha diferents opcions de formació per als joves de la ciutat. Però no només això, la formació vinculada a l'hostaleria és molt àmplia i actualment està oberta la inscripció a diversos dels cursos: està oberta la inscripció a diversos dels cursos: PFI (per a joves d'entre 16-21 anys, sense graduat d'ESO), a la casa d'Oficis- Treball als Barris (per a joves de 16-29 anys residents a la zona nord de L'Hospitalet) i a l'Escola de Bàrmans (per a joves d'entre 16 i 29 anys), entre d'altres.

Pots seguir buscant:

Cercador de notícies
Cercador de notícies

Vols saber tot el que passa a L'Hospitalet?

En el nostre BUTLLETÍ, t'oferim la millor informació de la ciutat per estar al dia: gastronomia, concerts, exposicions, festivals, fires i congressos, esports...
Tot això, al teu e-mail!