Autor: Gabriel Cazado. Mitjans de Comunicació de L’Hospitalet

Actualitat

Gastronomia | 31/12/2021

Noves tendències en el mon de la coctelería

El món de la cocteleria segueix sent un dels màxims exponents de l’alta restauració. Y no necessàriament ha de suposar un elevat cost per al client. Els còctels  no passen de moda; si de cas, es produeixen moviment en els gustos dels consumidors i també en els hàbits de consum, però els còctels perduren. Per al negoci hoteler, els còctels suposen també una fórmula fantàstica per augmentar el tiquet mitjà per comensal i incrementar la rendibilitat.

Segons César Ramírez, creador de The Drink Show, una de les fires més importants del país, la cocteleria no havia acabat de triomfar fa un anys, però sembla que ha arribat el seu moment: “la cocteleria comença a formar part de l’oci  i la cultura del nostre país. A Espanya en especial està començant a explotar  ara, i que li queda molt recorregut encara. No ho entenem como una moda, ja que aquesta apareix i desapareix, i la cocteleria ve per quedar-se, com passa  amb altres mercats molt més evolucionats.

Aquest creixement del món  de la cocteleria ha vingut ratificat, durant els últims anys, per un increment de la formació en aquest sector amb cursos, màsters, tallers, etc. L’interès pel sector es real. “Espanya no compta  amb tants professionals de la cocteleria, encara que els que tenim son excel·lents  i s’estan ficant entre els millors del món”, explica César Ramírez.

A L’Hospitalet de Llobregat, el curs per a la formació de nous joves baristes Proyecto Singular-Escuela de Bàrman ha obert  les inscripcions per a una nova edició que tindrà lloc al 2022.
Òbviament, dintre del sector es produeixen moviments, canvis en els gustos dels consumidors. En definitiva, tendències.

¿Quines son algunes de les principals tendències a la cocteleria?

Cocteleria light o sense alcohol

La tendència  healthy que s’està imposant a tota la gastronomia te la seva continuïtat als còctels i mocktails (que són com es coneixen els còctels sense alcohol). Els còctels sense alcohol a base de sucs, sodes, gelats o iogurts  es van popularitzar als JJ OO de Los Ángeles a 1984 i ara s’està potenciant el consum de versions “free alcohol” dels còctels clàssics.

En aquest sentit, hi ha dues tendències molt clares: los mocktails, els còctels sense alcohol. Es a dir, substituir la beguda espirituosa  per un altre producte sense alcohol. Degut a aquesta tendència, moltes grans companyies  d’espirituosos han llançat  al llarg dels últims mesos  les seves més reconegudes marques a la versió 0,0 amb la promesa  de no perdre el sabor de la beguda original.

D’una altra banda, també s’ha estès les versions d’espirituosos light, es a dir, amb una graduació mes baixa, generalment amb la meitat d’alcohol, que els originals.  Es una tendència a l’alça que pretén que el consumidor se submergeixi als diferents sabors i textures de la beguda como sempre havia fet, per allunyant-se del percentatge d’alcohol tradicionals.

Herbes silvestres i líquens a la meva copa

Entre les tendències  a la cocteleria que es venen donant durant els últims mesos es troba també l’aparició de líquens, herbes silvestres  o enciam de mar als combinats, donant un toc vanguardista.

Tampoc es pot oblidar l’auge dels superaliments en general  a la gastronomia i que han aparegut també als còctels com element diferenciador.  Entre els productes més sorprenents troben “superaliments” com les llavors de chia , l’alga espirulina o les baies d’acai, fruites, verdures i ingredients plens de propietats nutricionals i antioxidants com el te.

Com aperitiu, per menjar, afterwork o tarda

Una de les conseqüències més important de la pandèmia als hàbits de consum ha estat  la profundització a una tendència que venia produint-se  a anys precedents: reducció del consum nocturn  i increment del consum de begudes espirituoses a franges diürnes.

Segons la companyia d’investigació de mercats Nielsen, una de cada quatre copes servides durant la setmana es afterwork: així de contundents son les xifres del informe “Combinats de dia” de Horeca Digital LAB.

Però el consum de begudes espirituoses i còctels no es redueix a les tardes, ja que també ha sorgit un canvi als hàbits de consum en el moment de l’aperitiu (abans de dinar) i també durant el mateix dinar. “La gent normalment veu còctels per la nit, però jo insisteixo molt a l’equip per que expliqui als clients  que poden veure un còctel a qualsevol hora del dia. El client s’està acostumant a prendre un còctel abans o durant el menjar. Un còctel es per gaudir-lo glop a glop”, explica Raquel Espolio, professional del món de la cocteleria. Aquesta tendència enllaça perfectament amb els còctels de baixa graduació alcohòlica.

Més allà del Whisky, la ginebra i el rom

Altres tendències que s’estan consolidant en el món de la cocteleria es el gust que estan adquirint els consumidors per tastar nous productes més enllà dels exitosos  whisky, ginebra i rom, que romanen com a begudes espirituoses més consumides.

Alimentat per professionals de la cocteleria, cada dia es proven noves combinacions i possibilitats. El vermut, una beguda que semblava fa uns anys pràcticament desterrada a molts llocs de la Península, esta visquin una segona joventut  gràcies als nous hàbits de consum  més diürns que comentàvem anteriorment. El client demana majoritàriament el vermut servit de forma clàssica: got baix, amb gel i una rodanxa de taronja o aranja. Tanmateix, el vermut es una beguda que permet experimentar amb sabors, aromes i rituals de servei. Per exemple, el vermut vermell es pot servir amb copa, encara que el blanc, segons d’on procedeixi, es pot recomanar servir-lo inclús amb un pebrot del Padró. Per tant, el vermut permet als bartenders explotar la seva creativitat a través de diferents còctels.

Concursos de cocteleria

Els concursos de cocteleria són una de les tendències que està provocant un major desenvolupament d’aquesta disciplina. Els concursos nacionals i internacionals que convoquen marques i escoles animen als bartenders a millorar les seves habilitats.

A l’Hospitalet, fa més de trenta anys que l’Ajuntament organitza el Concurs de Cocteleria per a Joves Professionals Trofeu Ciutat de L’Hospitalet.

A l’última edició, que es va celebrar a les Festes de Primavera, van participar un total de 17 joves  de 12 escoles d’hostaleria de tota Catalunya. Els participants van enviar vídeos on elaboraven quatre còctels reglamentaris, amb la elaboració  i explicació del seu còctel que havia d’estar pensat com aperitiu. Un jurat professional va triar els 6 millors que van passar al concurs presencial  al Centre de Formació d’Hostaleria. El certamen compta amb la col·laboració del Club del Barman de Catalunya i del Centre de Formació d’Hostaleria de L’Hospitalet. Al 2022 tindrà lloc una nova edició en la que estan convidats a participar tots els joves bartenders de Catalunya amb les seves creacions i propostes de cocteleria.

Pots seguir buscant:

Cercador de notícies
Cercador de notícies

Vols saber tot el que passa a L'Hospitalet?

En el nostre BUTLLETÍ, t'oferim la millor informació de la ciutat per estar al dia: gastronomia, concerts, exposicions, festivals, fires i congressos, esports...
Tot això, al teu e-mail!